SELAMAT MELAYARI LAMAN BLOG TEKU,SEMOGA TERJALIN TALI PERSAUDARAAN ANTARA KITA KERABAT RAJA JEMBAL.......

Saturday, August 8, 2009

Mengetahui sejarah ringkas keturunan Raja Jembal

Mengikut maklumat yang saya tahu,bahawa Raja Jembal bernama Syed Raja Kecil Penglima Sakti @ Raja Abdul Rahman.Susur jalur saya ialah Haji Hassan Zaim bin Haji Salleh bin Haji Karim bin Imam Mat Akil bin Tok Jati @ Yatim @ Syed Raja Keci Penglima Sakti @ Raja Abd Rahman.Raja yang lari kerana perebutan kuasa.mereka melarikan diri sehinggalah ke Pahang di sebuah perkampungan bernama Semantan.Bergelar Orang Kaya Berempat Pahang.Mereka membuang segala gelaran diRaja agar tidak dapat dikesan oleh musuh mereka.Tok Jati ini banyak berjasa kepada Sultan Negeri Pahang.Baginda akhirnya mangkat kerana diracun oleh musuhnya.Oleh itu waris Raja Abdul Rahman ini berhijrah melarikan diri sehingga ke sebuah perkampungan bernama Kampung Peruang,Benta Pahang.

2 comments:

  1. Assalamualaikum...

    Tuan Hj..nama saya Azraai. Saya cuba cari email tuan hj. dalam blog tuan tapi tak jumpa. saya nak tanyakan sesuatu. Oleh itu, mohon dapat berikan saya email tuan kerana saya ada perkara nak bertanya secara peribadi. Ni email saya poeypd@gmail.com. Terima kasih jika tuan membaca komen saya ini.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum
    Saya ingin bertanya sebelum berundur ke Pahang apakah benar Raja Abdul Rahman lari ke Hulu Perak? Utk pengetahuan Tn Hj. Saya sedang menyusur galur sebelah ibu saya sekian lama sehingga membawa kami kepada seorang hamba Allah bernama Raja Ismail di Kedai Lalat dalam tahun 1986. Jadi adakah benar Raja Abdul Rahman berundur ke Hulu Perak dan membuang gelarnya disana sebelum ke Pahang?

    ReplyDelete